Waarom nog langdurig schriften en huiswerk nakijken in het onderwijs? 7 oplossingen

18 oktober 2019 | Kevin Aman
Waarom nog langdurig schriften en huiswerk nakijken in het onderwijs? 7 oplossingen

Hoe goed het maken van praktische opdrachten in de les en huiswerk ook is voor de leerlingen, voor de juffen en meesters is het nakijken van deze schriften weer een extra taak die wordt toegevoegd aan een (vaak overvolle) dag. Hoe zorg je ervoor dat het nakijken van huiswerk en lesopdrachten minder tijd in beslag neemt? Je leest erover in dit blog.

Elke juf en meester weet dat het maken van opdrachten in de les een belangrijk onderdeel is van de basisschool en het maken van huiswerk gedurende de middelbare school. Door deze opdrachten of het meegeven van huiswerk kom je erachter of de leerlingen de stof begrijpen die wordt uitgelegd tijdens de lessen. Bovendien blijkt uit onderzoek dat huiswerk maken ervoor zorgt dat leerlingen hogere cijfers halen. Dit komt omdat ze leren oefenen met de stof en zich goed kunnen voorbereiden op een toets of overhoring.

In dit blog geven we 7 oplossingen om het nakijken van schriftelijk huiswerk of taken uit de les sneller en soepeler te laten verlopen. Deze alternatieven zullen ervoor zorgen dat je als juf of meester minder tijd hoeft te besteden aan het nakijken van opdrachten. De volgende oplossingen worden toegelicht:

  1. Nakijken per opgave, niet per leerling
  2. Groepsgewijs nakijken
  3. Elkaars werk laten nakijken
  4. Selectief nakijken
  5. Nakijken met de PC
  6. Werken met de Google-oplossing Classroom
  7. Gynzy als hulpmiddel

Benieuwd welke oplossingen wij nog meer hebben om tijd te besparen aan taken in het onderwijs? Neem dan gerust contact met ons op!

Ik wil graag een adviesgesprek

Lees verder onder de afbeelding.

kind schrijft

7 oplossingen voor schriftelijk huiswerk nakijken

1. Nakijken per opgave, niet per leerling

Het is misschien gewenning geworden dat je per leerling meerdere (huiswerk) opgaven nakijkt, toch kan het efficiënter zijn om per opgave na te kijken. Hoe kan je dit als beste aanpakken? Je pakt alle schriften van de leerlingen op één stapel en dan open je de juiste pagina in elk schift. Je kijkt eerst vraag 1 na Direct nadat je klaar bent met de eerste opgave ga je naar het tweede schrift, en dan het derde schrift enzovoorts. Alle schriften gehad? Dan kun je aan opgave 2 beginnen. Op deze manier raak je gewend aan de vraag en zal je makkelijker en sneller de vraag kunnen nakijken.

2. Groepsgewijs nakijken

Nakijken van huiswerk of opdrachten kan ook met de klas, of een deel ervan. Bij deze mogelijkheid kunnen de leerlingen hun eigen werk nakijken terwijl de juf of meester de antwoorden opnoemt. Zorg er wel voor dat het later duidelijk is dat het werk is nagekeken. Doe dit bijvoorbeeld door de leerlingen een rode pen te laten gebruiken. Wil je nog sneller het werk laten nakijken? Dan kunnen de leerlingen ook antwoordformulieren gebruiken.

3. Elkaars werk laten nakijken

Om ervoor te zorgen dat het nakijken eerlijk gebeurd kunnen de leerlingen ook elkaars werk klassikaal nakijken. Hierdoor is de kans op ‘fraude’ kleiner. Dit is vooral geschikt als de leerlingen wat ouder en zelfstandiger zijn, bijvoorbeeld vanaf een jaar of 10. Bovendien is het ook nog eens een leerzame oefening voor de leerlingen.

4. Selectief nakijken

Een andere optie is om de gemaakte opdrachten of het huiswerk selectief na te kijken. Dit is mogelijk door bijvoorbeeld aan het einde van de dag vragen te stellen per vak en alleen deze antwoorden na te kijken. Op deze manier krijg je als leerkracht de indruk of de leerlingen de stof hebben begrepen. Stel bijvoorbeeld 5 vragen aan de leerlingen, op deze manier kan je ook gerichter feedback geven.

schooljuf

5. Nakijken met de PC

Tegenwoordig werken leerlingen steeds vaker digitaal. Om één lijn te trekken zou het ook verstandig zijn om digitaal te toetsen. Door toetsen en vragen digitaal te maken wordt het nakijken makkelijker, vooral bij multiplechoicevragen. Met vooraf ingestelde antwoorden hou je als leerkracht al helemaal tijd over. Ook heb je niet meer problemen bij het lezen van ‘onduidelijke’ handschriften, aangezien je gewoon een standaard lettertype instelt.

6. Werken met de Google-oplossing: Classroom

Met Google Classroom kunnen zowel leerkrachten als leerlingen opgaves indelen, samenwerken en beter communiceren. De tool maakt het voor de leerkrachten mogelijk om opdrachten te beheren en vervolgens te beoordelen. Feedback kan makkelijk worden toegevoegd aan opdrachten en ook cijfers kunnen worden ingevoerd bij Classroom. Bovendien is Classroom een digitale toepassing die de leerlingen helpt voorbereiden op een digitale toekomst.

7. Gynzy als hulpmiddel

Gynzy biedt een adaptieve leeromgeving voor basisschoolleerlingen met lesmateriaal voor elk leerjaar. De leerlingen maken opgaven op hun eigen niveau en worden continu ondersteund in hun leerproces. Zo krijgen zij direct feedback vanuit het systeem om eventuele fouten te verbeteren. Dit betekent dat je als leerkracht inzicht krijgt in de antwoorden en voorgang van de leerlingen, zonder zelf na te kijken. Een enorme hulp dus.

Nakijken: het kan dus efficiënter

De bovenstaande alternatieven zullen ervoor zorgen dat je als leerkracht minder tijd hoeft te besteden aan nakijken. Waar tip 1 tot en met 4 vooral betrekking hebben op het makkelijker maken van nakijken op papier, hebben tip 5 tot en met 7 betrekking op het digitaal nakijken. Op langer termijn zal digitaal nakijken ongetwijfeld de beste optie zijn, aangezien steeds meer zaken digitaal geregeld worden.

Ben je benieuwd naar hoe HCS kan helpen bij digitalisering van het onderwijs?

Ik wil graag een adviesgesprek