HCS

Digitale geletterdheid basisonderwijs

Geschreven door christine | 7 juli 2022
Tegenwoordig wordt het steeds belangrijker dat je, naast het traditionele onderwijs, ook digitale vaardigheden goed beheerst. Dit wordt ‘Digitale geletterdheid’ genoemd. In dit blog leggen we je uit wat dit precies betekent en hoe je dit het beste toepast in het onderwijs.
In dit blog komen de volgende punten aan bod: 

Ook starten met digitale vaardigheden in het onderwijs? Of ben je na het lezen van dit artikel benieuwd welke rol HCS binnen jullie school kan vervullen?
Neem dan
contact op met één van onze consultants. Zij helpen je graag verder! 

 

 

 

Wat is digitale geletterdheid?

Digitale geletterdheid is een verzamelnaam van een van de competenties uit de 21e-eeuwse vaardigheden. Deze vaardigheden bestaan uit elf competenties die nodig zijn om leerlingen met succes te laten participeren in de toekomstige samenleving. Hierbij gaat het bijvoorbeeld om vaardigheden als kritisch denken, creatief denken, probleem oplossen, ICT-basisvaardigheden, informatievaardigheden, computational thinking en mediawijsheid. In dit blog kan je meer lezen over de 21e-eeuwse vaardigheden.

De laatste vier, ICT-basisvaardigheden, computational thinking, mediawijsheid en informatievaardigheden, vallen onder ‘digitale geletterdheid’. Digitale vaardigheden beheersen betekent eigenlijk dat je digitale apparaten en softwares op de juiste manier kan gebruiken en toepassen. Lees meer over deze vaardigheden verderop in dit blog.

 

Uitleg van de vaardigheden

 

ICT-basisvaardigheden

Dit zijn de vaardigheden en de kennis die je nodig hebt om te begrijpen hoe netwerken, computers en technologieën werken en je begrijpt hoe je hiermee moet omgaan. Denk bijvoorbeeld aan het werken met een browser of simpelweg het vaardig worden in het werken met een muis en toetsenbord. Bovendien leren ze tegenwoordig ook over accountbeveiliging. 

 

Mediawijsheid

De Raad van Cultuur en Wijsheid beschrijft deze competentie als volgt: “het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.” Een hele mond vol. Kortom: ervoor zorgen dat leerlingen op de hoogte zijn van social media, hoe ze digitale informatie bewust produceren met aandacht voor privacy, veiligheid en maatschappelijke normen en waarden. Lees in dit blog meer over mediawijsheid. 

 

Informatievaardigheden

Helaas is niet alles waar wat er op het internet te vinden is. Kinderen zijn zich hier niet van bewust en zijn geneigd om, zonder enig onderzoek te doen, de informatie te verspreiden. Daarom is het belangrijk dat hen vaardigheden aangeleerd worden zoals het formuleren en analyseren van verschillende informatie uit (digitale) bronnen en kritisch en efficiënt kunnen zoeken, selecteren, verwerken en gebruiken van de gevonden informatie. Het is hierbij erg belangrijk om de informatie te controleren op bruikbaarheid, betrouwbaarheid en dit uiteindelijk te evalueren.

 

Computational thinking

Bij deze competentie gaat het erom dat je procesmatig computer technische problemen kunt formuleren en oplossen met behulp van verschillende ICT-technieken- en gereedschappen (‘robot denken’). Hierbij leggen we vooral de nadruk op ‘met behulp van’. Een probleem is helaas niet alleen op te lossen door een computer. Je moet eerst zelf verschillende stappen en ICT-technieken toepassen voordat je met behulp van een computer problemen kunt oplossen.

 

Digitale geletterdheid in het onderwijs stimuleren

 

Programmeren stimuleert het probleemoplossend vermogen en helpt leerlingen om zich voor te bereiden op de beroepen en opleidingen van de toekomst. Door technologie en digitalisering wordt onze samenleving meer en meer een kennis- en netwerksamenleving. De leerlingen van nu zijn de werknemers van de toekomst. Door digitalisering zullen de banen veranderen en zijn digitale vaardigheden van de leerlingen wenselijk. Mensenwerk wordt vaker uitbesteed aan machines waardoor computers en ICT meer worden gebruikt. Het is daarom belangrijk om de jeugd van nú klaar te stomen voor de toekomst.

HCS biedt verschillende tools en softwares aan die het een stuk gemakkelijker voor de leerlingen maakt om de digitale vaardigheden te beheersen. Aarzel niet om contact op te nemen met een van onze specialisten!

 

 

Wat kan HCS voor jou betekenen?

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd welke rol HCS binnen jullie school kan vervullen, neem dan contact op met één van onze consultants. Zij helpen je verder!

 

We helpen je graag! Bel ons voor een afspraak 074-2553131 of stuur een mail naar demo@hcs.nl

Onder andere robots kunnen ondersteunen binnen het onderwijs. Denk bijvoorbeeld aan de robots Bee Bot, IntelinoDash & Dot, Qobo en Cubetoo.