HCS

Een digitale leeromgeving maken?

Geschreven door christine | 2 november 2020

Een digitale leeromgeving verlaagt de werkdruk van leerkrachten, zeker nu er een tekort is aan vakkundige mensen in het onderwijs. Werkprocessen worden efficiënter ingericht zodat jij je volledig kunt richten op wat je écht leuk vindt: lesgeven. Maar dan moet deze omgeving wel voldoen aan specifieke voorwaarden.

Hoe fijn is het om alles vanaf 1 plek te organiseren: van alle lesstof(voorbereidingen) en leerlingenadministratie tot belangrijke document die je met je collega’s wilt delen. Je logt ’s ochtends in om les te geven en hoeft ’s avonds geen extra administratieve taken uit te voeren. Alles is namelijk geautomatiseerd!

Dat is mogelijk met de implementatie van een digitale leeromgeving in het onderwijs.

Wat is een digitale leeromgeving?

Een Digitale Leeromgeving (DLO) – ook wel Elektronische Leeromgeving (ELO) genoemd – ondersteunt het onderwijsproces waarbij leerkrachten én leerlingen gebruikmaken van een complex soft- en hardwaresysteem. In dit systeem wordt zowel educatieve inhoud als de organisatie van leerprocessen aangeboden. De omgeving draagt bij aan een efficiënt werkproces waarbij kosten en tijd worden bespaard.

In dit artikel geven wij antwoorden op de volgende vragen:


Waarom een digitale leeromgeving onmisbaar is in het basis- en voortgezet onderwijs

Als leerkracht stoom je jouw leerlingen klaar voor de toekomst. Maar naast lesgeven ben je gebonden aan allerlei overige lesgebonden taken zoals nakijkwerk, de nodige individuele aandacht en administratie. De werkdruk in het onderwijs wordt steeds meer zichtbaar, zeker nu tijd schaars is en het tekort aan leerkrachten toeneemt.

Een goede digitale leeromgeving automatiseert een groot deel van bovenstaande werkzaamheden waardoor je tijd bespaart. De administratie wordt voor je bijgehouden en het werk van leerlingen nagekeken. Je houdt tijd over voor jouw belangrijkste taak als leerkracht: lesgeven.

Benieuwd hoe zo'n digitale leeromgeving eruit ziet? Ontdek Cloudwise voor het onderwijs. Vraag een gratis demo aan om alvast een idee te krijgen van de mogelijkheden.

De voordelen van een digitale leeromgeving

Je verhoogt niet alleen de kwaliteit van het onderwijs, maar ervaart ook de volgende voordelen:

  • Je bent niet afhankelijk van een specifieke werkplek, maar hebt altijd en overal toegang tot belangrijke bestanden. Dus als je een keer thuiswerkt, kun je gewoon bij al je documenten. En heb je een vergadering? Dan is een conference call zo geregeld.
  • Je kunt laagdrempelig communiceren met leerlingen én collega’s via handige chatfuncties.
  • Ben je (langdurig) ziek en neemt een invaller tijdelijk jouw taken over? Dan kan hij/zij na het inloggen direct aan de slag. Al het lesmateriaal staat namelijk al voor hem/haar klaar.
  • Een digitale leeromgeving stoomt leerlingen klaar voor een toekomst vol ICT. Daarnaast kunnen zij werken waar ze zelf willen: in het klaslokaal, in de aula of op de gang. Ook worden toetsen eenvoudig afgenomen in een speciale toetsmodus.
  • Kijken de leerlingen stiekem op Facebook of spelen ze spelletjes op het internet? Dan heb je dat als leerkracht direct in de gaten! Met de handige live meekijkfunctie van het COOL portaal blijft niets geheim.
  • Met een smartphone de vooruitgang van je leerlingen checken, opdrachten uitleggen aan de hand van een touchscreen of thuis lessen voorbereiden op een laptop. De digitale leeromgeving is device onafhankelijk waardoor je op allerlei manieren kunt werken.
  • Digitaal werken betekent weinig tot geen papierwerk (goed voor het milieu!).
  • Bij HCS kun je als leraar thuis inloggen bij CITO om de resultaten van leerlingen in te zien. Handig, als je bijvoorbeeld de 10 minuten gesprekken thuis wilt voorbereiden.
  • Een goed geïmplementeerde digitale leeromgeving ontlast jouw ICT collega’s van school. Is een leerling bijvoorbeeld zijn wachtwoord kwijt? Dan kun je deze als leerkracht zelf resetten.

5 voorwaarden voor de ontwikkeling van een goede digitale leeromgeving

Een goede digitale leeromgeving voldoet aan de volgende voorwaarden:

1. Realisatie van een betrouwbaar, draadloos netwerk

Draadloos netwerk is een logische, maar ook zeer belangrijke voorwaarde. Het netwerk moet immers alle (mobiele) devices binnen het schoolgebouw van internet voorzien. Het liefst zo snel en stabiel mogelijk.

Waak er daarom voor dat het WiFi-netwerk over voldoende capaciteit beschikt. Maar ook dat seamless roaming beschikbaar is, waardoor je ongemerkt van access point wisselt en altijd een optimale verbinding hebt.

Ga je digitaal? Werk in de Cloud! Regelmatig worden belangrijke bestanden lokaal opgeslagen, bijvoorbeeld op een externe harde schijf, waardoor je er thuis niet bij kunt. Door een online omgeving te creëren en in de Cloud te werken, ben je niet afhankelijk van de plek waar je werkt.

2. Afstemming van de digitale leeromgeving op de onderwijsvisie

Bij HCS adviseren wij welke digitale leeromgevingen passen bij jullie onderwijsvisie. Jullie geven aan waar de voorkeur naar uitgaat en wij maken het werkbaar.

3. Creatie van één geheel met al het lesmateriaal

De leerlingen komen in het klaslokaal, loggen in bij de digitale leeromgeving en kunnen meteen aan de slag. Hoe fijn is het om slechts één omgeving te hebben van waaruit je naar alle lesgebonden software en apps navigeert.

Met de Single Sign-On functie loggen leerlingen en docenten slechts eenmalig in om toegang te verkrijgen tot alle benodigde applicaties. Deze educatie-gerelateerde apps (zoals Gynzy, Basispoort Entree Federatie en ParnasSys) zijn namelijk allemaal gekoppeld aan hetzelfde platform.

Je kunt altijd direct aan de slag! Nadat nieuwe leerlingen en leraren zijn aangemeld in het administratiesysteem, ontvangen ze direct inloggegevens. Zo kunnen ze meteen aan de slag in de digitale leeromgeving. Het aanmaken van het account is volledig geautomatiseerd.

4. Keuze voor eenvoud en gebruiksgemak

Gebruiksgemak staat voorop. Daarom hoef je – als leerkracht of leerling – geen kennis te hebben van ICT om digitaal te werken.

Hierdoor verandert automatisch de rol van de ICT’er. Hij houdt zich niet meer bezig met stekkers of computerreparaties, maar vervult een ondersteunende functie als digicoach. Hij werkt nauw samen met de specialisten van HCS en wordt getraind om het digitale schoollandschap draaiende te houden. Daarnaast denkt hij strategisch mee over de (digitale) toekomst van de school.

Ga voor ultiem gebruiksgemak! Maak je gebruik van het COOL portaal en kom je een applicatie tegen die wellicht ook van toepassing is voor andere groepen? Met slechts één druk op de knop deel je de app met jouw collega’s. Zij krijgen vervolgens een melding waarna ze de app met één muisklik kunnen toevoegen aan hun online bureaublad.

5. Zekerheid met een goede (en eenmalige) implementatie

Zeker weten dat de digitale leeromgeving goed werkt? Zorg dan voor een goede eenmalige implementatie, uitgevoerd door technologische experts.

Nadat de huidige situatie, wensen en behoefte(n) in kaart zijn gebracht, wordt de migratie zo snel mogelijk doorgevoerd. HCS waakt ervoor dat de school zo min mogelijk van de werkzaamheden merkt en lessen niet worden verstoord.

Geïmplementeerd? Tijd voor gebruikerstraining! HCS legt de werking van de digitale leeromgeving stap-voor-stap uit. De didactische trainingen worden gegeven door mensen die zelf uit het onderwijs komen. Daarnaast worden er regelmatig bijspijkersessies georganiseerd om informatie en ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Welke software is er nodig?

Bij HCS heb je keuze uit de volgende software:

COOL portaal van Cloudwise

Met het COOL portaal van Cloudwise heb je altijd en overal toegang tot documenten en lesmaterialen. Daarnaast realiseert het portaal koppelingen met leerling administratiesystemen (zoals ParnasSys) en bevat het een meekijkfunctie voor leraren.

Het bureaublad van COOL staat online. Hierop zet je als leerkracht alles klaar voor leerlingen: je vinkt de apps aan die nodig zijn voor de les en deze verschijnen vervolgens op de beeldschermen van de leerlingen. Ook kun je zelf links toevoegen die doorverwijzen naar externe webpagina’s met aanvullende informatie op het lesmateriaal.

Door de koppeling met Google-Classroom zet je eenvoudig opdrachten online klaar. Je koppelt deadlines aan de opdrachten, laat opdrachten automatisch nakijken en houdt de prestaties van leerlingen in de gaten. Ook handig: Je kunt lessen archiveren zodat je ze terug kunt halen voor het jaar erop!

Gynzy, partner van Cloudwise

Het softwarepakket Gynzy (partner van Cloudwise) biedt lesmateriaal met opgaven voor elk leerjaar. Elke leerling werkt op zijn of haar (persoonlijke) niveau en ontvangt feedback zodat fouten direct worden verbeterd. Daarnaast verkrijg je als leerkracht inzicht in de antwoorden en zie je hoe elke leerling ervoor staat. Dat betekent geen nakijkwerk!

Starleaf voor conference videocalls

Wil je vergaderen op afstand of zit een leerling langdurig thuis vanwege ziekte? Met Starleaf start je eenvoudig conference videocalls om tóch met elkaar in verbinding te blijven. Ook legt Starleaf moeiteloos verbinding met externe apps zoals Microsoft Teams. Met het COOL portaal kunnen leerlingen die (langdurig) ziek thuis zitten verder werken aan hun methodes.

Microsoft 365: online bestanden delen

Een op maat gemaakte Sharepoint-omgeving verlaagt de werkdruk – je kunt namelijk vanuit elke locatie aan het werk! Via Microsoft 365 deel je al je bestanden met collega’s én leerlingen. Je kunt zelfs met meerdere gebruikers tegelijkertijd aan dezelfde bestanden werken.

En welke hardware?

Met de juiste hardware creëer je fijne werkplekken voor zowel leerlingen als voor leerkrachten. Zo vindt er een verschuiving plaats van vaste werkplekken naar mobiele devices. Leerlingen willen bijvoorbeeld in de hal werken aan opdrachten, om zich goed te kunnen concentreren. Met Chromebooks ervaren zij flexibiliteit en jij – als leraar – de controle over hun werk.

Clevertouch

Daarnaast worden ouderwetse schoolborden vervangen door digiborden (touchscreens). De digiborden van Clevertouch werken als een soort smartphone. Ook is een draadloze connectie met elke willekeurige Chromebook en andere mobiele devices zo gemaakt: handig voor klassikale besprekingen van de gemaakte opdrachten! En met één druk op de knop navigeer je naar je online Cloud omgeving.

Overstappen naar een digitaal klaslokaal zonder grote investering

Maak moeiteloos de overstap naar een digitaal klaslokaal zonder grote investeringen dankzij Device as a Service (DaaS). Met DaaS heb je direct toegang tot de nieuwste apparatuur en technologie, zonder de last van hoge initiële kosten. Hierdoor wordt de digitale transformatie in het klaslokaal snel en kostenefficiënt gerealiseerd

Benieuwd naar de mogelijkheden van een digitale leeromgeving op jouw school?
Bij HCS kun je gratis een demo aanvragen voor Cloudwise. Neem alvast een kijkje...