Digitalisering in het onderwijs: de 5 meest gemaakte fouten

1 juli 2019 | Robert Jonker

De digitalisering in het onderwijs biedt voordelen voor zowel leerkrachten als leerlingen. Zo worden werkprocessen efficiënter ingericht en kan de leerkracht zich voornamelijk richten op het lesgeven zelf. Maar hoe levert deze digitalisering een positieve bijdrage aan jouw organisatie? Dat ontdek je in dit artikel. Ook delen wij de meest gemaakte fouten, zodat je deze kunt voorkomen.

Wat is digitalisering in het onderwijs?

De manier van lesgeven in het onderwijs verandert, met als belangrijkste verandering: de digitalisering in het onderwijs. De transitie van offline naar digitaal lesgeven is iets waar veel onderwijsinstellingen in Nederland mee te maken krijgen.

Een digitale leeromgeving ondersteunt het onderwijsproces met de juiste hard- en software. Zowel de organisatie van leerprocessen als de educatieve inhoud worden aangeboden in dit elektronische systeem.

In dit artikel staan wij stil bij de volgende onderwerpen:

Weten hoe de digitalisering jouw onderwijsinstelling verrijkt? Onze specialisten geven graag advies op maat!

IK WIL GRAAG EEN ADVIESGESPREK

Kinderen tekenen in schrift

De positieve bijdrage van de digitalisering in het onderwijs

De digitalisering draagt op een positieve manier bij aan duurzame ontwikkelingen binnen het onderwijs. Hieronder staan de 3 belangrijkste ontwikkelingen opgesomd:

Digitalisering voor de toekomst van het kind

Met de opkomst van het internet kan ook het onderwijs niet achterblijven. Jonge kinderen komen op steeds jongere leeftijd in aanraking met online tools en internet. Zij zijn bekender met de digitale toepassingen dan ooit tevoren!

Volgens onderzoek van hoogleraar Marinka Kuijpers bereiden digitale vaardigheden leerlingen succesvol voor op de maatschappij en het werkleven van de toekomst.

Verminderde werkdruk voor leerkrachten

De digitale omgeving kan bijdragen aan een prettigere werkdag voor de docenten. Denk er maar eens over na: geen extra administratieve taken meer omdat alles makkelijk en digitaal opgeslagen wordt.

Daarnaast zorgt een goede digitale omgeving in het onderwijs voor minder werkdruk bij leerkrachten. Dit is niet alleen onze ervaring, het blijkt ook uit onderzoek van DUO. 

Flexibiliteit en efficiëntie

Digitalisering van het onderwijs maakt het voor leerkrachten mogelijk om flexibel(er) te werken. Op elke gewenste locatie logt de docent in om het lesmateriaal in te zien en/of voor te bereiden. Hierdoor is hij niet afhankelijk van een specifieke werkplek!

Ook nemen invallers en stagiair(e)s makkelijk taken over door gebruik te maken van de digitale omgeving. Bovendien zijn de online opslagmogelijkheden eindeloos en is de onoverzichtelijke papieren rompslomp verleden tijd. Zeker duurzaam en efficiënt!

De 5 meest gemaakte fouten tijdens de digitale transitie

Maar helaas worden er nog veel fouten gemaakt gedurende de digitale transitie. Hierdoor wordt het tegenovergestelde effect gecreëerd: je bent alleen maar drukker met de inzet van alle digitale middelen! Ontdek daarom welke fouten dat zijn zodat je kunt te voorkomen dat je ze zelf maakt!

Digitalisering zien als vervanging van de docenten

Digitale middelen vervangen geen docenten. De middelen zijn slechts een toevoeging op het onderwijs die ervoor zorgen dat docenten hun taak beter kunnen uitvoeren. Geen administratieve taken of uren nakijkwerk, maar meer tijd om lessen voor te bereiden!

Gebruik maken van een zwak netwerk

Voor een optimale werking van de digitale middelen is het cruciaal om te beschikken over een sterk draadloos netwerk. Je kunt namelijk niet bij je bestanden of lesmaterialen zonder internet… Een goede wifi-verbinding is prioriteit nummer één voor het goed kunnen werken in de Cloud.

Werken zonder een Cloud

Meegaan met het digitale tijdperk betekent ook gebruikmaken van de Cloud! Op deze manier ben je niet afhankelijk van je werkplek en harde schrijven. Wist je overigens dat je met werken in de Cloud gegarandeerd bent van een veilige opslag voor al je belangrijke gegevens?

Een digitale transitie starten zonder visie

Houd altijd de visie van jouw onderwijsinstelling in acht! Het is immers van groot belang om een goede vertaalslag te maken van de visie naar de inrichting van een digitale leeromgeving. Zo kun je een omgeving ontwikkelen die veilig en betrouwbaar is én tegelijkertijd de ruimte biedt aan de wensen en eisen van de verschillende gebruikers… Wij maken daarom altijd onze digitale leeromgevingen op maat, gebaseerd op jouw voorkeuren.

Ondoordacht kiezen voor software

Bij HCS adviseren we verschillende software, dus neem geen overhaaste beslissingen. Dit kan er namelijk toe leiden dat je een softwarepakketten kiest die niet bij de hardware passen. En dat is uiteraard jammer van de investering!

Benieuwd hoe je wél een goede digitale leeromgeving creëert? Wij geven tips over hoe je een digitale leeromgeving ontwikkelt – met de juiste hard- en software. Of neem contact op met een van onze specialisten voor vrijblijvend advies.

IK WIL GRAAG EEN ADVIESGESPREK

Welke digitale middelen zijn er?

De juiste digitale (leer)middelen leveren een positieve bijdrage aan de digitalisering binnen jouw onderwijsinstelling. Denk bijvoorbeeld aan het platform COOl-portaal, het softwarepakket Gynzy of Office365/Sharepoint, waarmee je kunt vergaderen op afstand. En hoe leuk is het voor leerlingen om les te krijgen vanaf een touchscreen, waaraan je elk device draadloos kunt koppelen?

De mogelijkheden zijn eindeloos. Maar laat je wel goed voorlichten, zodat de digitalisering daadwerkelijk in jóúw voordeel werkt.

Er zijn verschillende robots die bijdragen aan een digitale onderwijs.  De robots zijn bestemd voor de onderbouw. De volgende vier robots zijn er: